2010. január 24., vasárnap - Szerkesztő Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Genezáreti tó

A Galileai-tenger Izrael legnagyobb édesvizű tava.
Ismert még Kinneret-tó, Tiberias-tó, a Bibliában pedig Genezáreti tó néven.

2000 óta a Világörökség várólistáján szerepel, a Jézus és az apostolok galileai útvonala gyűjtőelnevezésen belül.
A Föld legalacsonyabban (209 méterrel a tengerszint alatt) fekvő édesvizű tava.
Hossza mintegy 21 kilométer, legnagyobb szélessége 13 kilométer. Kerülete mintegy 53 kilométer, területe 166 km², legnagyobb mélysége mintegy 43 méter.


A Jordán folyó völgyében, illetve az afrikai és az arábiai kéreglemezek távolodásával keletkezett Nagy Hasadékvölgyben fekszik, Izrael északi részében, közel Jordánia, Szíria és Libanon határaihoz. Vidékén gyakoriak a földrengések és a múltban aktív volt itt a vulkáni tevékenység. Erről a magmás kőzetek tömegei, például a nagy mennyiségű bazalt, tanúskodnak a tó környékén.

Bár földalatti források is beleömlenek, fő táplálója a Jordán folyó, amely észak-déli irányban keresztülfolyik rajta.
A tavat hegyek veszik körül, de alacsony fekvése miatt gyakran hirtelen érkező viharok korbácsolják. A Biblia egyik története szerint Jézus egy ilyen vihart csendesít el. A Biblia is megemlékezik a tavon elérhető bőséges halzsákmányról.

A tó az Egyiptomot és az északi birodalmakat összekötő ősi Via Maris kereskedelmi útvonal mentén fekszik. Az ókori görögök, a hasmoneusok és a rómaiak virágzó városokat alapítottak a tónál, köztük Gadara, Hipposz és Tiberias.

Josephus Flavius, az 1. században élt történetíró így írt:
"A Természet ambíciójának nevezhetjük e vidéket."
Josephus szerint a halászat virágzó mesterség volt itt, a tavat az ő idejében mintegy 230 halászhajó járta.


Jézus működésének helyszíne jórészt a tó és környéke. Az ő idejében a tavat települések szinte folytonos lánca vette körül és jelentős volt a kereskedelmi és az átkelőforgalom a tavon. A szinoptikus evangéliumok (Márk, Máté és Lukács arról számolnak be, hogy Jézus négy apostola is a tó mellől származott: Simon, a halász (Szent Péter) és bátyja, András, és a másik két testvér: János és Jakab. Jézus a tóra néző egyik hegyen tartotta a híres hegyibeszédet. Itt járt a vízen, csendesítette le a vihart és adott enni 5000 embernek (Tabghában).

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 56, összesen: 214342

  • 2018. augusztus 14., kedd

    Mikroszkóp alá helyezni egy ízeltlábút, gyönyörködni a kevésbé népszerű teremtményekben, és amint észrevettük, milyen szépség rejtezik világunkban, az...
  • 2018. augusztus 13., hétfő

    Gyanútlanul, rekkenő hőségben indultam a találkozóra. Mintha éreztem volna a vihar szelét, mégis, volt bennem halvány remény, talán nem ázom el. Téved...
  • 2018. augusztus 12., vasárnap

    Hedyt 2013-ban ismertem meg, Los Angelesben él, Szegedről ment ki még a hetvenes években az Egyesült Államokba. Néhány héttel ezelőtt, amikor újra itt...
  • 2018. augusztus 10., péntek

    Jézus mondja: „Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága…" János 8, 12
  • 2018. augusztus 09., csütörtök

    Egy könyv családalapítás előtt állóknak, kamaszgyermekek szüleinek, mozaikcsaládoknak és a legkisebbeknek.
  • 2018. augusztus 08., szerda

    Nem kis feladat több száz emberhez ugyanakkora lelkesedéssel közelebb hozni Istent. Akik az idei Művészetek völgyében munkálkodtak a református udvarb...
  • 2018. augusztus 07., kedd

    Szappanos István festőművész olyan szeretettel szemléli a tájat, az arcokat, hogy az emberre ráragad valami a lelkesedéséből. Kecskeméten született, s...
  • 2018. augusztus 06., hétfő

    Sokan fenntartásokkal, gátlásosan ültek le zenélni és énekelni, végül vidám, felszabadult zenészként mentek el. Tóth Orsolya műhelyében mindenki azzá ...
  • 2018. augusztus 05., vasárnap

    Interjú a Greizer Zsófiával és Miklóssal, a csendes-óceáni Vanuatu magyar misszionáriusaival.
  • 2018. augusztus 05., vasárnap

    Most, a roppant nyárban feltűnt, hogy mennyire különbözik a pihenésnek vagy a szabadság eltöltésének a módja.