2010. január 24., vasárnap - Szerkesztő Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Bet She'an

Bet She'an a Jordán völgye és a Jezrel völgy találkozási pontján van, a Jeruzsálemet és Galileát összekötő útvonalon.
Bet She'an azt jelenti, hogy A nyugalom háza.

Minden volt itt, csak éppen nyugalom nem, már jó három ezer évvel ezelőtt a Megiddói Csata győztese, III. Tutmózesz ezt a várost is Egyiptomhoz csatolta; a teljes XVIII.-XIX. dinasztia alatt Egyiptomhoz tartozott.
A Bibliában Joshua könyvében jelenik meg először, mint kánaánita város, majd Dávid király elfoglalja és örökül hagyja Salamonnak.
Elsőként Shishak fáraó rombolja le és rabolja ki a várost, Krisztus előtt 925-ben. A legenda szerint akkora volt a hadizsákmánya, hogy a fia az elhalálozott unoka koporsóját színezüstből készítteti el – ezt meg is találták 1939-ben.
Később az asszír király, II. Tiglat-pilser újból lerombolta Krisztus előtt 717-ben, és lakóit babiloni fogságba hurcolja.
A város a hellenizmus korszakában kapta az új nevét (a Scytopolist) az ide telepített szkíta veterán zsoldosok után. A görög mitológiában is megtalálható a város, mégpedig Nysa névvel; Dionüszosz dajkája állítólag ebben a városban van eltemetve, (s talán ezért vannak olyan jo borok a kornyéken). Így aztán a várost Nisa Scytopolis-nak is nevezték.

A város fénykorát a római birodalom alatt, Krisztus előtt 64-ben érte el, amikor is a Decapolis fővárosa lesz. Decapolis-nak nevezték Samaria tartományban a görög-római kultúra központjainak tekintett tíz várost.
A negyvenezres városban egy 7000 férőhelyes színház, két nyilvános fürdő, egy 150 méter hosszú, gyönyörű oszlopokkal szegélyezett utca épül, amit Palladius kormányzóról neveznek el, és a cardo szerepét látta el (manapság bevásárlóközpontnak neveznénk). Egy római templom, egy nymphaeum, két másik – ugyancsak oszlopokkal ékesített - utca: a Silvanus és a Völgy utcája. Egy érdekes nyilvános illemhely romjait is láthatjuk.
A Harod folyó fölött egy ívelt híd vezetett a városkapuhoz. A városnak volt egy 6000 férőhelyes hippodromja is. Persze az ivóvizet, továbbá a fürdők és a nyilvános illemhely vízellátását egy aquaduct biztosította.


A várost egy földrengés pusztított Krisztus után 363-ban; a bizánci fennhatóság újjáépítette és Krisztus után 409-ben Palestina Secunda fővárosa lett.
Omár kalifa 634-ben elfoglalta a várost, amely hanyatlásnak indult. A nyolcadik században már meszet égettek a márványoszlopokból, a nagy piactérből pedig temetőt csináltak. Egy újabb földrengés 749-ben teljesen elpusztította azt, ami még megmaradt belőle. Egy arab krónikás (Abi Obeid al Andalusi) feljegyzése mégis érdekel bennünket, mert – amint írja – meglátogatta a vidéket, ahol nagyon finom borokat lehetett vásárolni.

A keresztes háborúk idején (1190-ben) 15 kilométerre Bet She'an-tól felépül a Belvoir nevű keresztes vár.
A mamelukok elkergetik a keresztes vitézeket, s a városból postaállomás lett Kairó és Damaszkusz között. A törökök elfoglalják az országot és négyszáz éves uralmuk eredményeként 1812-ben egy Johann Burckhardt nevű svájci születésű német utazó azt írja a településről, hogy egy 70-80 házból álló nyomorúságos falu.

Az ásatásokat 1921-ben kezdik meg, 1933-ban folytatják, majd Izrael megalakulása után egyike lesz a legnagyobb római kori ásatásoknak.

Kapcsolódó galériák:
Beit_Shean.jpg Beit_Shean5.jpg Beit_Shean4.jpg Beit_Shean3.jpg Beit_Shean2.jpg

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 16, összesen: 253873

  • 2020. február 19., szerda

    Vágytam a jelenlétére, át is éltem, aztán valami hirtelen megváltozott. Bennem vagy körülöttem?
  • 2020. február 18., kedd

    Miklya Zsolt nem az a típus, aki előrefut, inkább hosszasan érleli magában a verseket, és megvárja, amíg a felszínre törnek. A Magyar Napló Kiadónál m...
  • 2020. február 17., hétfő

    Nincs is jobb a téli estéken, mint egy finom teával bekuckózni a szobába, elbújni egy jó könyvvel, gyújtani egy gyertyát, és élvezni, ha végre pihenni...
  • 2020. február 16., vasárnap

    Hitvallásaink fontosságáról, szerepéről és újrafordításáról beszélgettünk Fekete Károly tiszántúli református püspökkel.
  • 2020. február 13., csütörtök

    Biztos, hogy jól választottam? Mi, ugye, sosem fogunk elválni? Mi van, ha ijesztő felismeréseink támadnak a házasságban? Ezekről a kérdésekről is vall...
  • 2020. február 12., szerda

    „Szeretlek, de már nem vagyok szerelmes beléd.” Ez a bizonytalan állapot biztonságos kötődéssé alakulhat, ami egy életen át képes megtartani a kapcsol...
  • 2020. február 12., szerda

    A Tokaj-hegyaljai Erdőbénye ad otthont idén a Kárpát-medencei Református Szőlészek és Borászok Fórumának. A legújabb borászati trendekkel és a legjobb...
  • 2020. február 11., kedd

    Évek, évtizedek óta alázattal, csendben végzik odaadó munkájukat a betegekért, az elesettekért, az idősekért. Ezeket a gyülekezetekben vagy egyházi in...
  • 2020. február 10., hétfő

    Egykor a prédikálással volt egyenragú, ma sok gyülekezetben a kevésbé fontos szolgálatok közé tartozik. A kántori szolgálat az istentisztelet lelkiség...
  • 2020. február 09., vasárnap

    „A házasság emberhez méltó életforma, amelynek rangja van. Misztérium, titok, amelyet egy életen át fejteget az ember. A legintimebb közösség, amit ne...